Wysyłasz dziesiątki CV, ale nie dostajesz odpowiedzi? W dodatku jesteś przekonany, że twoje kwalifikacje i doświadczenie idealnie odpowiadają na wymagania w ofertach pracy? Z pewnością coś jest nie tak i może to być związane z twoim życiorysem zawodowym. Brak słów-kluczy, nieodpowiednia hierarchia informacji czy nieczytelna forma to tylko kilka błędów popełnianych przy przygotowywaniu CV. Przejdź 7 poniższych kroków i zwiększ swoje szanse na wymarzoną pracę w finansach.
Krok 1: dopasuj CV do oferty pracy
Przykłady haseł-kluczy, które odnoszą się do narzędzi pracy i różnych obszarów działań finansisty:
- MS Excel, SQL, VBA, makra, praca na dużych zbiorach danych;
- Standardy sprawozdawczości MSSF/IFRS, US GAAP, polska ustawa o rachunkowości, procedury SOX;
- SAP, Hyperion, ERP;
- Due dilligence, modele biznesowe, optymalizacje, usprawnianie narzędzi kontrolingowych.
Krok 2: stwórz swój profil zawodowy i pokaż pomysł na siebie
Przykład:
Doświadczona Główna Księgowa z 10-letnim stażem, z odpowiednimi uprawnieniami oraz z obszerną wiedzą na temat rachunkowości finansowej i zarządczej. Koordynowałam wdrażanie systemu finansowo-księgowego klasy ERP i kierowałam pracą księgowości firm w ramach Grupy. Aktualnie poszukuję nowych wyzwań zawodowych jako Główna Księgowa.
Krok 3: to, co najważniejsze, w pierwszej kolejności
Krok 4: opisz swoje osiągnięcia i umiejętności podając konkrety
Przykład:
Specjalista z 8-letnim doświadczeniem w pozyskiwaniu finansowania z rynku kapitałowego. Zrealizowałem liczne wyceny przedsiębiorstw (kilkadziesiąt), wyceny aktywów, brałem udział w licznych projektach fuzji i przejęć oraz pozyskiwania finansowania (banki, giełda) o łącznej wartości ok. 300 mln PLN.
Przykłady opisu umiejętności:
Przygotowywanie deklaracji: VAT-7, VAT UE, AKC, PCC, IFT2R, CIT-8; DT; JPK
zamiast
Rozliczanie podatków i przygotowywanie deklaracji podatkowych.
Krok 5: zadbaj o czytelność i uwypuklenie najważniejszych informacji
Unikaj informacji nieprzydatnych pracodawcy, np. śmiało można usunąć takie elementy jak miejsce urodzenia. Zamiast tego, w sekcji personalnej warto zawrzeć informacje o możliwościach relokacji czy dostępności w kontekście nowej pracy. Jeśli w ramach swojej pracy wykonujesz wiele różnych obowiązków, możesz je podzielić na kategorie, by opis był bardziej przejrzysty. Przykładowo: zarządzanie zespołem, optymalizacja procesów i działania operacyjne. Jeśli jesteś menedżerem, napisz iloma osobami zarządzasz, opisz konkretnie najważniejsze projekty i ich skutki.
Krok 6: nie naginaj faktów, nie ubarwiaj rzeczywistości
Często też kandydaci deklarują biegłą znajomość programów, których w rzeczywistości nie znają zbyt dobrze. Testy analityczne sprawdzające znajomość narzędzi takich jak Excel są stałym elementem procesu rekrutacji i szybko weryfikują deklaracje z CV.
Warto też zawsze precyzyjnie określić swoją rolę w przedsięwzięciach o większym ciężarze gatunkowym jak np. we wdrożeniu systemu SAP czy przygotowaniu sprawozdania finansowego. Zweryfikowane w rozmowie czy przy zbieraniu referencji wyolbrzymianie swojej roli czy przypisanie sobie sukcesów innych osób na pewno nie zrobi dobrego wrażenia.
Dość często spotykaną praktyką jest też sztuczne wydłużanie dat zatrudnienia, mające na celu wypełnienie luk w życiorysie. Nie pozostawiaj zbędnego miejsca na domysły i wątpliwości stosując w CV tylko lata a pomijając miesiące czy dni – nie każdy rekruter będzie chciał się zastanawiać, czy pracując w danej firmie w 2016 roku przepracowaliśmy tam miesiąc czy cały rok.
Krok 7: zadbaj o profesjonalną obecność w sieci
Tomasz Dmochowski
Associate Consultant Antal Finance & Accountancy