O partnerskiej współpracy między ACCA a SGH - w rozmowie z dr Małgorzatą Mierzejewską, Koordynatorem SGH-ACCA w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.
Na samym początku chcielibyśmy jeszcze raz pogratulować ACCA Academic Engagement 2023, wyjątkowego wyróżnienia przyznanego Pani za zaangażowanie we wdrażanie ACCA na SGH i pracę włożoną w umożliwianie studentom połączenia studiów akademickich ze zdobyciem międzynarodowej kwalifikacji zawodowej, jaką jest ACCA. Jak długo współpracuje Pani oraz Szkoła Główna Handlowa w Warszawie z ACCA i jakie były początki tej partnerskiej relacji?
Bardzo dziękuję. Wyróżnienie było dla mnie miłą niespodzianką. Muszę jednak powiedzieć, że jest ono rezultatem nie tylko mojej pracy. W SGH jest dużo osób związanych z akredytowanymi przez ACCA programami. Przede wszystkim pani prof. Anna Karmańska, dyrektor Instytutu Rachunkowości, która zainicjowała i zorganizowała współpracę SGH i ACCA już w 2014 roku, duży zespół wykładowców SGH prowadzi zajęcia akredytowane przez ACCA: dr hab. Ewa Hellich, dr Katarzyna Bareja, dr Magdalena Giedroyć, dr Katarzyna Klimczak, dr Katarzyna Kobiela-Pionier, dr Małgorzata Paszula, i mgr Teresa Boroch, a także dr hab. Zbigniew Krysiak z Instytutu Finansów Korporacji i Inwestycji. Nad merytoryczną wartością kierunku anglojęzycznego z akredytacją ACCA czuwa dr hab. Monika Łada. Nie mogę też nie wspomnieć o pomocy pani Ani Pinchinat-Miernik z ACCA, z którą współpraca jest nie tylko zawsze miła, ale konkretna i nakierowana na nasz wspólny sukces. To daje dobry efekt. Dziękuję!
Jak wspomniałam, współpraca SGH i ACCA została nawiązana przez panią prof. Annę Karmańską i to właśnie pani profesor była pierwszym koordynatorem. Zespół Instytutu Rachunkowości przygotował wtedy materiały do procesu akredytacji, który zakończył się sukcesem - zajęcia akredytowane zostały uruchomione. W trakcie procesu akredytacyjnego organizacja ACCA zaoferowała nauczycielom przedmiotów akredytowanych możliwość zdawania egzaminów w ACCA i ja podjęłam to wyzwanie. To było dla mnie pierwsze bliższe spotkanie z ACCA, a w roku 2017 zaczęłam pełnić obowiązki koordynatora i tak zostało do dziś.
Czym dla SGH jest współpraca z ACCA i włączenie do programu studiów z finansów i rachunkowości ścieżek akredytowanych?
Moim zdaniem współpraca Szkoły Głównej Handlowej z ACCA oraz włączenie do programu studiów przedmiotów akredytowanych przynosi obu stronom dużo korzyści. Jeśli mówimy o korzyściach dla uczelni to wymieniłabym na pierwszym miejscu korzyści uzyskiwane przez jej studentów. Zdobycie międzynarodowych kwalifikacji zawodowych równocześnie z dyplomem prestiżowej uczelni jest dużym osiągnięciem.
Po drugie, w świecie, gdzie edukacja jest coraz bardziej globalna, a uczelnie konkurują nie tylko na poziomie krajowym, ale także międzynarodowym, partnerstwo z ACCA daje SGH dodatkową siłę konkurencyjną w tej rywalizacji i niewątpliwie podnosi atrakcyjność programów realizowanych na uczelni. Studenci oraz potencjalni kandydaci postrzegają SGH jako miejsce, które oferuje nie tylko najlepsze i najbardziej aktualne programy nauczania w dziedzinie rachunkowości i finansów, ale również takie, które rozwija kompetencje wymagane przez organizacje międzynarodowe.
Dodatkowo nie należy zapominać, że ACCA oferuje uczelniom wsparcie w postaci materiałów, które mogą być wykorzystane w dydaktyce, spotkań wykładowców przedmiotów akredytowanych na wspólnych warsztatach i tym samym wymianę doświadczeń między nimi, czy dostęp do najnowszych danych dotyczących różnych problemów rachunkowości.
Dla ACCA współpraca z SGH też jest korzystna, nasi studenci i absolwenci stanowią najliczniejszą grupę wśród osób będących w trakcie zdobywania kwalifikacji ACCA w Polsce.
Na czym polega Pani rola jako koordynatora programów akredytowanych ACCA w SGH?
W SGH koordynator jest osobą, która łączy współpracę obu jednostek SGH i ACCA na różnych polach. Zajmuję się bieżącą komunikacją, uzgadniam szczegóły współpracy, powiadamiam o wszelkich zmianach w programie lub wymogach ACCA. Moją rolą jest również informowanie studentów o korzyściach płynących z programu akredytowanego, doradzanie w kwestii np. momentu wyboru odpowiednich przedmiotów, wyjaśnianie wątpliwości.
Jako koordynator angażuję się również w promocję programu akredytowanego przez ACCA wśród studentów, podkreślając zalety i korzyści jakie mogą oni uzyskać realizując ścieżkę ACCA. Czuwam też nad uruchomieniem przedmiotów akredytowanych i ułożeniem planu tak, aby zajęcia nie nakładały się na siebie i aby studenci mogli je bez przeszkód organizacyjnych realizować. Biorę udział w planowaniu różnych wydarzeń związanych z obecnością ACCA na terenie uczelni, takich jak „Dzień ACCA w SGH” czy spotkania z przedstawicielami lub członkami ACCA. Dzięki temu jestem w ciągłym kontakcie z panią Anną Pinchinat-Miernik, która jest naszym bardzo pomocnym opiekunem.
SGH oferuje cztery akredytowane programy ACCA, na poziomie licencjackim, magisterskim i podyplomowym. Czy możemy prosić o przybliżenie tych programów?
Oczywiście. Zacznę od studiów I stopnia, czyli licencjackich. Przez pierwsze trzy semestry studenci mają zajęcia obowiązkowe dla wszystkich specjalności, jest to tzw. basic. Po trzecim semestrze studenci wybierają kierunki na jakich będą dalej studiować. Akredytowany przez ACCA jest kierunek Finanse i Rachunkowość (FiR). W ramach tego kierunku studenci wybierają zajęcia z konkretnymi wykładowcami, w tym również w ofercie mają do wyboru przedmioty akredytowane przez ACCA. Jeśli realizują ścieżkę ACCA na studiach I stopnia mogą uzyskać zwolnienia aż z 7 egzaminów ACCA. Cztery pierwsze zwolnienia (z egzaminów ACCA: Business and Technology (BT), Management Accounting (MA), Financial Accounting (FA) i Corporate and Business Law (LW)) wynikają z ukończenia akredytowanego kierunku FiR. Na kolejne zwolnienia można uzyskać zdając egzaminy z konkretnych akredytowanych przedmiotów, które pokrywają swoimi sylabusami zakres egzaminów ACCA.
Na studiach II stopnia, magisterskich student może uzyskać aż 9 zwolnień, bo może zdać 2 egzaminy więcej. Dodatkowo może też skorzystać z programu ACCA Accelerate Scholarship, w ramach którego ACCA udziela zniżek w opłatach za uzyskane zwolnienia. Na realizację wszystkich możliwych do uzyskania zwolnień, w SGH z aż 9, z egzaminów ACCA student ma 2 lata, a przedmioty pokrywające zakres egzaminów ACCA są w programie studiów. I tu jeszcze dodatkowa uwaga: przedmioty akredytowane realizowane są na studiach licencjackich i magisterskich zarówno w trybie stacjonarnym (dziennym) jaki i niestacjonarnym (studia popołudniowe i sobotnio-niedzielne).
Na SGH mamy również na studiach magisterskich kierunek angielskojęzyczny Finance & Accounting Practical Profile (FAP). Przewodniczącą Rady Programowej tego kierunku jest dr hab. Monika Łada. Jest on realizowany z partnerem zewnętrznym EY Academy of Business. Studenci tego kierunku mają zajęcia z nauczycielami akademickimi z SGH, ale również z wykładowcami EY Academy of Business, uzyskują 9 zwolnień w toku studiów, a dodatkowo mają zajęcia przygotowujące ich do zdania, już w ACCA, egzaminów z poziomu Strategic Professional.
Na studiach podyplomowych w SGH, które są akredytowane przez ACCA procedura jest bardzo podobna jak ta na studiach magisterskich, przy czym na realizację ścieżki ACCA Słuchacze studiów podyplomowych ACCA - Finanse i Rachunkowość mają tylko rok. Zdają oni egzaminy pokrywające zakres 5 egzaminów ACCA, a cztery pierwsze egzaminy ACCA (jak na studiach licencjackich i magisterskich są zaliczane z uwagi na obszar studiów). Studia te oceniane są przez naszych Słuchaczy jako bardzo wymagające. Jest tak dlatego, że na studiach podyplomowych podnoszą kwalifikacje i zdobywają uprawnienia do zwolnienia z egzaminów ACCA osoby już pracujące i mające rodziny, a więc bardzo zajęte.
Jakie korzyści ze studiowania programów akredytowanych przez ACCA odnoszą studenci a potem absolwenci?
Studiowanie programów akredytowanych w SGH przez ACCA może przynieść zarówno studentom i absolwentom wiele korzyści, czyli mam na myśli tu zarówno korzyści w trakcie edukacji, jak i w dalszej karierze zawodowej.
Dzięki przedmiotom akredytowanym przez ACCA istniejącym w ofercie SGH, studenci mogą jednocześnie zdobywać akademickie i zawodowe prestiżowe kwalifikacje. W praktyce oznacza to, że mogą uzyskać zwolnienia z egzaminów ACCA na podstawie zaliczonych na SGH przedmiotów. Przedmioty akredytowane przez ACCA mają w swoich sylabusach oprócz wprowadzenia teorii, również ćwiczenie praktycznych umiejętności niezbędnych w dzisiejszym nowoczesnym i wymagającym świecie rachunkowości. Studiowanie przedmiotów akredytowanych przez ACCA wymusza często podejście interdyscyplinarne do problemów, a więc konieczność połączenia wiedzy z zakresu rachunkowości, finansów, zarządzania i prawa. Ćwiczymy to na zajęciach, co myślę, czyni naszych absolwentów bardziej wszechstronnymi specjalistami. Często słyszymy od naszych studentów opinie: „ciężko, ale było warto”, „czuję że dużo się nauczyłem”, „już wiem, że jestem na najlepszej uczelni ekonomicznej w Polsce”. Należy też pamiętać, że studenci zmierzają do uzyskania dyplomu SGH, a wraz z nim mogą również uzyskać zwolnienia z części egzaminów z kwalifikacji ACCA, która jest jedną z najbardziej uznanych na świecie. Jej posiadanie może otworzyć drzwi do międzynarodowej kariery w obszarze rachunkowości i finansów, czyli dać naszym studentom i absolwentom elastyczność w wyborze miejsca pracy zarówno pod względem geograficznym jak i branżowym.
Niektóre firmy uznają kwalifikacje ACCA za pewien rodzaj koniecznego standardu, zwłaszcza dla pracowników w działach finansowych. Zauważamy, że jeśli nawet student nie realizuje od początku swoich studiów w SGH przedmiotów akredytowanych, to w pewnym momencie zgłasza się z pytaniem jak rozpocząć taki program, ponieważ właśnie dowiedział się od pracodawcy, że dobrze, aby zdobył kwalifikację ACCA.
Absolwenci SGH, którzy realizowali ścieżkę ACCA mają dostęp przez działania networkingowe ACCA do sieci profesjonalistów w obszarze finansów i rachunkowości, co może pomóc w dalszym rozwoju zawodowym. I jeszcze jedna bardzo istotna rzecz. ACCA kładzie duży nacisk na etykę zawodową. Absolwenci programów akredytowanych są przygotowywani nie tylko pod względem merytorycznym, ale również etycznym, co jest kluczowe w dzisiejszym świecie biznesu. Nie można na koniec zdobyć pełnej kwalifikacji ACCA bez realizacji modułu etycznego.
Jakie wsparcie ze strony ACCA otrzymują wykładowcy akredytowanych ścieżek?
ACCA przekazuje nam na materiały dydaktyczne takie jak podręczniki, zestawy egzaminacyjne z poprzednich lat, które są nieocenioną pomocą w efektywnym nauczaniu. ACCA organizuje ogólnopolskie spotkania dla wykładowców, które mają na celu przybliżenie aktualnych zmian w programie, omówienie najlepszych metod nauczania czy sposobów oceniania egzaminów. Jako wykładowcy przedmiotów ACCA mamy dostęp do specjalistycznej platformy online, która zawiera materiały i pomoce edukacyjne. Ponadto sami możemy przystępować do egzaminów ACCA, co jest dość emocjonujące, ale i edukujące dla nas. Wsparcie ze strony ACCA pozwala skutecznie przygotować naszych studentów do egzaminów a tym samym również do profesjonalnego świata rachunkowości. Możemy uczyć bazując na swojej wiedzy, doświadczeniach, a dołączając wspomaganie z ACCA, mam nadzieję, udaje nam się wejść na jeszcze wyższy poziom. Uczymy się całe życie, żeby dobrze uczyć innych.
Na koniec chcielibyśmy zapytać jakie wydarzenie dla studentów, zorganizowane przy współpracy z ACCA, cieszyło się największą popularnością?
Myślę, że w tym miejscu mogę powiedzieć, może nie o pojedynczym wydarzeniu, ale współpracy z ACCA, dzięki której możemy w SGH poszerzać ofertę praktyk dla naszych studentów. Mamy możliwość korzystania z sieci akredytowanych przez ACCA pracodawców, wielu studentów SGH znajduje u nich swoją pierwszą pracę.
Dziękujemy za rozmowę!